fredag 15 juni 2007

Svensk handstil friar professor

Frågor om "svenskhet" brukar förknippas med utseende eller attityder och värderingar, men idag kan vi i Sydsvenskan läsa att det finns en särskild svensk handstil.

Bakgrunden är att en professor i Lund rättat sin frus tentor. Men professorn slipper straff eftersom handstilen som rättat tentorna är svensk och professorn från ett annat land. Det verkar som att själva invandrarskapet nu också manifesteras som osvenska handstilar.

"I LTH:s utredning står det att en och samma person har rättat fruns tentor. Det kan man se på handstilen. Om handstilen står det också: ”Jag vågar däremot påstå att handstilen tyder på en person med svensk bakgrund, i varje fall inte en person med ett modersmål med ett annat alfabet”.

"Gerd Olsson har utrett ärendet och hon menar att det är lätt att se. – Det är jag så gammal att det kan jag se. Vi lärde oss att skriva i skolan på ett visst sätt och i andra länder har man inte det sättet att skriva på, säger hon."

Frågor om invandring och integration tar verkligen fram det absurda i tillvaron.
//
Casparus Due

2 kommentarer:

Fröken Sverige sa...

Men, herregud! Jag vet inte vad jag ska säga...

Detta är en bedrövlig framtid vi ser komma i detta land. Där svenskarna, är de med skyldigheter och skuld. Och invandrarna de med rättigheter och helt utan skuld.

Inte att undra på att folk flyr Sverige...

Funderar snart på detsamma..


/FS

Casparus Due sa...

Poängen här är ju egentligen inte invandrares rättigheter/skyldigheter utan det absurda i att även handstilar nu fått en etnicitet!!