tisdag 4 september 2007

Nu har det väl ändå gått för långt?

Lars Vilks är inte längre välkommen i Trelleborg. Jag börjar bli allvarligt orolig för det svaga motstånd mot hot som samhället uppvisar. Typisk svensk feghet skulle jag vilja påstå.

Sydsvenskan skriver:
"Den 1 oktober skulle Lars Vilks ha kommit till biblioteket i Trelleborg. Det planerade föredraget skulle ha handlat om arbetet med Sveriges största rondellhund, som han tidigare i år byggde i Trelleborg tillsammans med elever på Söderslättsgymnasiet."

Men efter den senaste tidens uppståndelse menar Christer Gisselquist att en diskussion om Muhammedhunden hade varit oundviklig.
- Om Lars Vilks kommer hit bäddar man för att den diskussionen kommer upp, säger han. Jag tycker att det är onödigt.

Får man inte föra fram kontroversiella åsikter i Trelleborg?
- Jo, jag är inte rädd för kontroversiella åsikter och om det hade gått att föra en vettig debatt om hans teckningar hade jag välkomnat honom. Men när folk bränner flaggor och dockor tycker jag att tonläget har passerat gränsen för en vettig debattnivå."

Gisselquist säger två saker:
1. Det hade varit olyckligt om det blev en diskussion om "muhammedhunden".
2. Att folk bränner en flagga och en docka i Pakistan gör att biblioteket i Trelleborg ställer in.

Båda punkterna är hårresande. Vi får inte längre diskutera saker vi inte är överens om. Vi låter en handfull skäggiga fanatiker på andra sidan jordklotet bestämma över oss. Gisselquist måste skämmas för det här skamliga beteendet. Vi bugar, bockar och kryper för extremister och det gör mig illamående.
//
Casparus Due

1 kommentar:

Fabrikören sa...

Kom att tänka på legenden om Kalif Omar. Enligt medeltida kristen berättelse förstörde Omar biblioteket i Alexandria. Omar skall ha sagt (enligt wikipeda), att om böckerna i biblioteket inte innehöll Koranens lära, var de onyttiga och borde förstöras; om de innehöll Koranens lära var de överflödiga och borde förstöras.

Trelleholla har väl aldrig varit känt som upplysningens högborg. Nu blir byn i varje fall känd för det motsatta. Tänk om man skulle diskutera kontroversiella frågor i biblioteket, det hade varit som att svära i kyrkan, eller?