tisdag 15 januari 2008

Mana kräver rätten till våra pengar

Jag har läst många nummer av tidningen Mana. Jag håller absolut inte med den tok-vänster som dominerar tidningen. Som vanligt hos den yttersta vänstern ser de konspirationer överallt och retoriken är ofta maoistisk-militaristisk. Men det går inte att invända mot hantverket. Tidningen är välgjord.

Personer inom kulturrådet ifrågasätter det ekonomiska stödet till Mana. Det kallar "Mana-kollektivet" för att "makten tystar oss". Mana "kräver rätten att äga berättelsen om vår tidning och om vår redaktion" eftersom tidningen "till sitt innehåll en fyrbåk i det högerdominerade, patriarkala och etniskt rensade medielandskapet i Skåne och i Sverige."

Stora ord som vanligt. Konspiration och militaristisk retorik var ordet.

Men jag ser ingen som vill tysta någon. Jag ser att jag och andra skattebetalare finansierar ytterlighetsvänsterns agenda via skattsedeln. För mig spelar det ingen roll om Mana är feminister och antirasister eller inte. De bör inte ha stöd av staten. Jag är feminist och antirasist och jag får ingen kvarts miljon från kulturrådet för mina ideologiska projekt. Varför inte vända sig till rikemännen inom facket och ABF. De brukar inte ha något emot att stödja ytterlighetsvänsterns projekt.
//
Emil

8 kommentarer:

Anonym sa...

Om liberala SVD får stöd kan väl en vänstertidskrift också få det. Eller menar du att marknadens lagar ska gälla även för ideer? Det fanns en tid när liberaler värderade yttrandefriheten högt, vikten av att tolerera yttrandet av åsikter som inte föll en själv i smaken. Men nu tycks det vara äganderätten och surandet över att betala skatt som är högsta prioritet. Ja, tänk att Mana får skattemedel. Tänk att så lite pengar som de faktiskt får kan berika det offentliga samtalet. Om du också vill ha finansiering föreslår jag att du startar en tidskrift och ansöker om presstöd.

Henrik Emilsson sa...

Det finns få saker som jag uppskattar mer än yttrandefrihet och jag tycker t.ex. att Mana förtjänar respekt för sin inställning i frågan om Lars Vilks.

Det innebär inte att jag är för stöd till politiska tidskrifter som NEO, AXESS, MANA, ARENA eller ORDFRONT - eller för den delen dagstidningar som SvD eller Skånskan.

Unknown sa...

Yttrandefriheten har fullt stöd bland oss liberaler. Det är en mycket viktig princip!

Men att kräva skattepengar för att yttra sig har inget med yttrandefriheten att göra. Skulle inte Mana kunna berika det offentliga samtalet utan presstöd?

Anonym sa...

Nu är det så att pengar är avsatta för att delas ut till tidsskrifter. När pengarna rycks in för Mana används pengarna ändå men till nåt annat. Detta är inte vad saken handlar om.

Vad det handlar om är att Mana skrivit om Israels ockupation och utdragna etniska rensning, vilket resulterat i att en bombliberal och uttalad sionist i beslutsfattande position dragit in stödet till Mana.

Henrik Emilsson sa...

Vad som ska stödjas eller inte är, med ändliga resurser, alltid en prioriterings- och bedömningsfråga. För att slippa sådana gränsdragningar och subjektiva bedömningar bör staten inte förmedla stöd som detta.

Jag anser att Mana ibland håller sig inom och ibland utanför anständighetens gräns - precis som alla andra tidningar.

Att ändra sammansättningen i en bedömningsgrupp leder ju till ändrade bedömningar - vilket får anses självklart. I och med borgerlig regering tenderar de nya beslutsfattarna bli mer höger från att tidigare beslutsfattare lutat åt vänster.

Det är resultatet av politisering. Jag betvivlar dock på att det finns någon "bombliberal och uttalad sionist" i kulturrådet. Vad nu en bombliberal är för något?

Anonym sa...

"kräver rätten att äga berättelsen om vår tidning och om vår redaktion" är floskel på hög nivå. Pinsamt.

Anonym sa...

Här erkänner ju faktiskt alla att presstödet inte fungerar.

Mana påstår att stödet drogs in pga en "bombliberal" sitter i kulturrådet.

Ett stöd som utgår från staten leder inte till oberoende och fri media. Det sitter alltid en liten grupp människor som skall besluta var en stor grupps pengar (svenska folkets skatt) skall gå.

Är det inte bättre att vi själva får bestämma var våra kronor skall gå.

Anonym sa...

Som vanligt så blandas begreppen bort. Yttrandefrihet innebär inte att man har rätt till statsbidrag. I så fall borde Sverigedemokraternas partitidning också få stöd liksom andra extremgrupper. Varför ska bara extremister till vänster få stöd som i dagens läge?