Sydsvenskan publicerade i lördags en intressant artikel om utvecklingen inom musikindustrin. Artikeln handlar om hur artister och musikkonsumenter når varandra utan skivbolag som mellanled.
Det kanske mest intressanta är att allt fler säljer sin musik till det pris kunden är villig att betala. Det mest kända exemplet är att Radiohead, ett av världens största band, släppt sin skiva för fri ledladdning. Du som kund bestämmer själv vad du vill betala. Det fick nästan till och med mig att köpa skivan. För en femtiolapp kan den ju vara värd?
Paradoxalt nog kan banden komma att tjäna på utvecklingen med nedladdning av musik på Internet. En konsument som väljer att betala 20 kronor för Radioheads senaste skiva ger bandet lika stora inkomster som om du köpte skivan på Åhlens för 189 kronor. För vissa är skivan kanske värd 189 kronor, för andra 20 kronor. På så sätt kan försäljningen maximeras. Det som komplicerar frågan är ju givetvis att allt bygger på någon sorts hederlighet och lojalitet med bandet. För det är inget som hindrar kunden att hämta hem skivan gratis och lagligt.
Enligt uppgifter som cirkulerat på nätet, sålde Radiohead 1,2 miljoner album på två dagar.
//
Casparus Due
söndag 21 oktober 2007
Musik och marknadsekonomi
kl. 12:12
Etiketter: Casparus Due, Musik, Radiohead
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar