Sveriges Konsumenter anmäler SVT till Konsumentverket. Anledningen är deras kampanj för Fri television, som de anser är "vetenskapligt osaklig" ... Det är andra gången Sveriges Konsumenter anmäler SVT och deras kampanj.
Så kunde det ha stått i Dagens Media om man bara bytte ut Unilever med SVT. Men sossedominerade konsumentrörelsen är väl mer intresserade av att kritisera multinationella företag än statstelevisionens reklamkampanjer.
Man kan fråga sig vad makthavarna tycker. Det är precis det Resumé har gjort:
"Det ligger väl inom uppdraget att informera sina kunder. Jag är nämligen inte säker på att alla vet vad public service står för." Margareta Israelsson (s)
"Det är helt okej om de gör reklam för sin egen bredd eller sina program." Dan Kihlström (kd) som dock tycker att SVT gör fel när de kritiserar konkurrenter.
"De innehåller inga felaktigheter i sak och det där om barnreklamreglerna kan väl vara bra att veta." Siv Holma (v)
"Tja, i sak är det väl korrekt det som sägs. Vi politiker ska ju inte ha synpunkter på programmen, då ska vi väl inte heller ha åsikter om reklamen." Anders Åkesson (c)
Som tur är finns det också några kritiska röster:
"Jag ogillar filmerna, det är jättedåligt. Vi beskylls ibland för att bedriva sluggerpolitik, här sluggar SVT vilt. Deras uppdrag är att göra bra tv i allmänhetens tjänst, inte att kritisera sina konkurrenter. Man måste ju fråga om det är rätt att använda skattemedel till sådant här." Cecilia Wikström (fp)
"Jag gillar inte påhoppet på konkurrenterna. SVT bör informera om sin egen verksamhet i stället för att kritisera konkurrenter. Hela begreppet ”fri television” är felaktigt, SVT vilar på ofri grund eftersom pengarna kommer från licensen. Dessutom är det vi politiker som fastställer reglerna för SVT. Kampanjen är kanske ett uttryck för desperation." Mats Johansson (m)
Här kan man läsa om vad den fria televisionen tycker om reklamkampanjen.
... SVT använder reklam för att säga att de är reklamfria
... som hämtat från Sovjetunionen
//
Fabrikören
torsdag 22 november 2007
Sveriges Konsumenter: SVTs kampanj är osaklig
kl. 23:34
Etiketter: Fabrikören, frihet, svensk media, sveriges television
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Inte nog med att det är fel att använda skattemedel på detta vis, snuttarna som visas på SVT om "fri television" innehåller även felaktig information.
Aftonbladet ägs av LO, inte Schibsted
http://lillatorgcentern.wordpress.com/2007/11/25/lo-ager-aftonbladet/
Skicka en kommentar