onsdag 15 augusti 2007

Barometern skäller på Gerlesborgsskolan - Ytterligare en rond i rondellhundshärvan

Barometerns redaktör Per Dahl förtjänar en större läsarskara än invånarna i Sveriges sydligaste glesbygd. Med tydlig liberal kompass går han från klarhet till klarhet. Idag publiceras inte bara Lars Vilks rondellhundsprofet. Dahl gör en bra analys:

Bilderna "refuserades först av en utställning på Tällbergs hembygdsgård i Värmland och nu
av Gerlesborgsskolan (i Hamburgssund och Stockholm). Skolans ledning meddelar enligt tidningen Medievärlden att det är av ”säkerhetsskäl”. Skolan ”har inte råd” att möta eventuella hot. Därmed dra ledningen ett löjets skimmer av räddhågad enfald över skolan. Den handlar på ett sätt som är ovärdigt en fri kulturinstitution. Följderna av det påverkar skolan. Men det svenska kulturklimatet i stort drabbas också av Gerlesborgsledningens snara villighet att censurera den egna verksamheten. Inte inför hot. Men inför tanken att hot skulle kunna komma. Kanske. Eventuellt. Någon gång."


Sedan uppmanas folk att ge sin syn på censur:

"Varför inte skriva en rad och säga vad du tycker om censuren? Sänd dem till Barometern-OT, så vidarebefordras de till skolstiftelsen!"

Ja, varför inte? Jag tänker göra det i varjefall.
//
Fabrikören

(se Lilla Torg Liberalernas övriga kommentarer om hundarna genom att klicka på Vilks på etiketten nedan)

Lite senare samma dag -
Och så här blev mitt brev:

Hej Per

Tack för ett bra inlägg om rondellhundarna. Du är välkommen att vidarebefordra min kommentar till censuren:
Jag försöker lära min dotter att fritt tyckande och tänkande är grundbultar i ett samhälle som värnar om individens frihet och utveckling. Om det finns några värden att verkligen kämpa för är det dessa. I och med att Ni ger efter för EVENTUELLT hot från konservativa religiösa krafter och inte vågar publicera harmlösa bilder gjorda av en erkänt duktig konstnär har Ni med all tydlighet visat att Ni inte delar min syn på fritt tyckande och tänkande. Det är bra att veta när jag en dag ska välja skola åt min dotter. Gerlesborgsskolan blir det inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tips:Sätt ut hunden i mer än hundra rondeller