söndag 2 december 2007

Missa inte intervjun med Ayaan Hirsi Ali i Sydsvenskan

Sydsvenskan har intervjuat frihetshjälten Ayaan Hirsi Ali. Rakel Chukris intervju präglas av den vanliga rädslan och fegheten. Hon misstänkliggör Ayaan Hirsi Ali istället för att hylla hennes kamp för frigörelse. I en tid när namn på nallar leder till rop på dödsstraff behövs personer som Ayaan Hirsi Ali.

Men hur påverkar man islam och muslimer i Europa utan att bedriva kulturimperialism?
– Svaret är väldigt kort: genom att göra en distinktion mellan islam och muslimer. Islam grundades i en arabisk ökenkultur i Mecka. Nu sprids religionen genom pengar och olja från länder som Saudiarabien och andra rika oljeländer vid Persiska viken. Det är kulturimperialism.
//
Casparus Due

5 kommentarer:

Grue sa...

Bra inlägg. Ni har gått från klarhet till klarhet den senaste tiden. Men vad jag förstått är ni anti-Sd trots att ni har en del åsikter som går på tvärs med dom påbjudna. Hur får ni ihop det?

Fabrikören sa...

Bra fråga!
Jag kan bara svara för egen del, men speciellt tre saker gör att jag kan kallas anti-sd:

1. Bakgrunden i nazistiska och öppet rasistiska organisationer. Jag känner mig inte alls övertygad om att dessa är undanstädade ur partiet.

2. Jag uppfattar sd som ett enfrågeparti. När det väl sägs något om något annat än invandring, är det ofta mer socialdemokratiskt än liberalt.

3. Folkhemsromantiken och nationalismen är allt för dominerande i partiet.

Jag är för en stor invandring och ett mångfaldspräglat samhälle. Det känns inte som sd delar den synen.

Problemet med dagens system är inte att vi får hit många invandrare. Det är att invandringen sker helt okontrollerat och att de som kommer får ta del av hela välfärden , permanent och utan krav på motprestation.

Jag blickar gärna åt Danmark som sätter rekord i invandring, men då primärt arbetskraftsinvandring. Det är Venstres och konservatives politik jag stödjer i stora drag, inte DF som vill gå allt för långt.

Anonym sa...

Vad gäller 1) så visst finns det en mörkare historia. Men, det börjar bli länge sen nu. T o m fler och fler invandrare ansluter sig ju till Sd. Om inte dom ser Sd som rasister, varför ska då svenska liberaler göra det?

Vad gäller 2) så visst har man fokus på invandringsfrågan, men det är inget konstigt med det - alla partier har sina specialfrågor. Fp har skolan, Mp har miljön. Jag ser ingen skillnad där.

3) är väl det bästa argumentet av dina tre. Samtidigt har du inga Venstre och Konservative i Sverige idag. Ett sätt att få det kan vara en röst på Sd. En röst på Sd kan få borgarna att hitta tillbaka till sina borgerliga rötter från det nuvarande flummet.

Dom här artiklarna jag skrivit kan ha viss relevans:

http://gruegranskar.blogspot.com/2007/11/sju-argument-fr-sverigedemokraterna.html

http://robsten.blogspot.com/2007/10/endast-illojalitet-kan-rdda-de-gamla.html

Tack för att du resonerar och argumenterar i frågan! Som Sd-sympatisör är man mer van vid glåpord än argument från motståndarsidan.

Fabrikören sa...

1. Jag är fortfarande inte övertygad, även om det verkar som arbetet går framåt.

2.Jag tycker mig se stor skillnad på profilfråga och enfrågeparti. Du skriver också i en av texterna du länkar till att sd nog kan placeras in mellan höger och socialdemokrati i övriga frågor. Det duger inte för mig som liberal.

3. Jag tror också att en röst på sd kan få fart på de "gamla". Den utvecklingen var ju tydlig i Dk när DF kom fram. Alla övertrumfade helt plötsligt varandra med uppstramningar. Jag är heller inte rädd för att sd kommer in i riksdagen.

Men det är inget jag önskar! Jag ser hellre att partierna tar sig samman för att det är det enda rätta. Inte för att mota sd i grind.Därför är jag inte heller vad du kallar free rider. Jag tror förändringarna kommer vare sig sd kommer in eller inte. Situationen idag är helt enkelt för absurd för att bli långvarig.

Angående folkhemsromantik och nationalism, läs gärna mitt gamla inlägg i nu nedlagda Smedjan:

http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=1184

Lägg märke till kommentaren "Voila ce qu''il dit Sarkozy". Lite Nostradamus-känsla.

Fabrikören sa...

Kan också tillägga att jag inte anser att invandrarfrågan tar sig in bland de viktigaste politiska frågorna.

Hade vi haft välfärd, utan en massiv välfärdsstat, där folk får ge för att få och hade vi haft en fungerande polis hade majoriteten av "invandrarproblem" försvunnit om du frågar mig.

Ännu en anledning till att inte rösta på sd.