måndag 8 oktober 2007

Ännu ett konstverk censurerat

Fastän jag vill går det inte att undvika ämnet yttrandefrihet och religion. På bloggen Allotetraploid läser jag om hur en utställning av Ultika Sparre som skulle ha gått av stapeln i Botkyrka konsthall den 15e September har ställts in.

Ulrika Sparre skriver på sin hemsida om konstverket:

Verket Jag är störst är ett försök att hitta en form för att förena individualister i Sverige. Jag arbetar utifrån formen av ett böneutrop där jag tänker mig att Jaget tillbeds. Jag läser själv in utropet och använder mig av samma estetik som den muslimska bönesången. Tanken är att genom sång/bön förena människor i en miljö.

Utgångspunkten är den muslimska bönen, där människor förenas och styrs genom ljudet från minareten. Där Vi (som förenas genom en gud) har en större betydelse än Jag.

Ulrika skriver om censuren:

Verket har blivit censurerat av Botkyrka konsthall då dom inte vill ha negativ uppmärksamhet kring konsthallen.

Man är oroligt för att verket kommer att uppröra troende muslimer i Borkyrka.

Trots att jag sökt på Google news har jag inte kunnat hitta någon information om det här i svenska medier. Jag kommer att tänka på den gamla Ebba Grön låten Tittar på TV:

Men från Peking hörs det inget,
men från Peking hörs det inget,
men från Peking hörs det inget,
ingenting.

Jag tittar på TV, jag tittar på TV,
jag tittar på TV, jag tittar på TV.

Jag ser sönderskutna bönder,
jag ser städer som gått sönder.
Jag tittar på hur världen faller isär,
jag tittar på en showbizdokumentär.
& från Peking hörs det inget...
ingenting.
//

Casparus Due

1 kommentar:

Fabrikören sa...

På tal om censur av konstverk:
http://sydsvenskan.se/lund/article271583.ece

Är det månne så att de har gått i samma skola som den radikala kulturvänstern?