torsdag 24 januari 2008

Tidningen NEO om moralism

Idag kom tidskriften NEO till kontoret. 25 minuter senare hade jag läst ut numret. Antingen hade jag läst artiklarna tidigare på NEO:s hemsida eller så fann jag dem ointressanta. Och är det inte så att NEO blir tunnare för varje nummer?

Det enda jag fastnade för var Lydiah Wålstens artikel "varning för vanligt folk", som påstår att vi, vid sidan om en storebrorsstat, har fått ett helt folkrörelsesverige som vill bestämma över oss.

"En gång var det sura gubbar, företrädelsevis kyrkans män, som kom med pålagor. I dag är det grupper som tidigare kämpade för att bryta av moraliska pekpinnar som säger vad som är rätt eller fel för andra människor.
- Det är intressant att moralismen i dag förvaltas av grupper som i andra sammanhang vill gälla som radikala, speciellt inom det sexuella, säger Bauhn (Per Bauhn, min anmärkning)
"
//
Emil

Inga kommentarer: