tisdag 11 december 2007

Ren partipolitik SVT

"Socialbidrag ökar i 80 kommuner", enligt rubrik i SVT-text. Det är sant, men i 210 kommuner sjunker bidragen eller är oförändrade. Det är dock inte SVT intresserade av. De gör iställer ett långt reportage i Aktuellt om dessa 80 kommuner. Enligt en rundringning beror ökningen på att behövande inte längre får a-kassa eller sjukpenning.

""Det är de nya reglerna för a-kassan och de hårdare bedömningsgrunderna för sjukpenning som nu slår igenom. Den enda möjligheten till försörjning blir socialbidrag för de utsatta."

I reportaget betonas det fler gånger än jag hann räkna, hur hemskt det är både för de drabbade individerna och för kommunerna. För kommunernas räkning får en sosse uttala sig, men att hon är sosse framgår bara av ett litet (s) under titeln i reportaget. På text-tv framgår det inte alls. Då är hon helt plötligt "Hagfors kommun".

"Det här innebär en övervältring av kostnader på kommunen", kommenterar Hagfors kommun den uppkomna situationen."

Som tur är har SVT, bortsett från att bjuda in en vänsernisse som "ser till den enskilda individen", även bjudit in Littorin. Han påpekar bland annat det orimliga i att "Hagfors kommun" gnäller över höjda socialbidragskostnader. Arbetslösheten har sjunkit kraftigt i kommunen, vilket naturligvis ger sköna skattekronor. Bidragsökningar är ca en miljon, en piss i Nilen i jämförelse med ökade skatteintäkter (Littorin använde andra ord för att beskriva). Dessutom är anledningen till kostnadsökningar i de flesta av de 80 kommunerna relaterade till hög invandring och inte relaterade till regeringens arbetsmarknadspolitiska åtgärder, vilket Littorin också påpekade.

Alla de som går från bidragsberoende till jobb är tydligen inte lika intressanta ur ett vänsterperspektiv. Det är tur vi har fri television som kan fungera som opposition mot regeringen!
//
Fabrikören

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en väldig tur (skicklighet) att man inte betalar för smörjan!

Laszlo sa...

Jag satt med käken i golvet och undrade vad det var för partipolitisk propaganda som jag satt och tittade på - sen uppgick det för mig att det var vår fria och oberoende TV-kanal.

Skandalöst dåligt reportage och man blir rent ut sagt förbannad och ledsen, för man inser att det är sånt här som styr opinionen, och inte det som händer i verkligheten. Jag tyckte Littorin gjorde bra ifrån sig dock.

Ol' Dirty $venne sa...

Jag tyckte ärligt talat att Littorin var skitbra. Och jag gillar verkligen INTE Littorin! Men i den debatt som följde på reportaget måste jag säga att han sopade mattan både med vänsterpartisten och med den tes som SVT ville driva. Det var längesen jag såg en sån utklassning i en debatt. Han måste vara nöjd, och jag tror att alliansen mådde bra av denna kväll, särskilt som Littorin för en gångs skull fick prata lite om alliansens politik!

Fabrikören sa...

Man kan undra när SVT gör ett reportage om att socialbidragskostnaderna ökar pga ökad invandring. Det är ju den största förklaringen i de flesta av de 80 kommunerna, detta i en tid med "valstugerasisterna" vid makten.