onsdag 30 januari 2008

Inte så konstigt att skivaffärerna får lägga ner

Jag har köpt skivor för mer än 1000 kronor i månaden sedan jag var 20 år gammal. På senare år uppemot 2000 kronor i månaden. Jag kan få tag på nästan vad som helst via Internet, men köper allt som jag gillar i fysisk form (CD).

Idag är det ännu en snyfthistoria, denna gången i Allt Om Stockholm. Skivförsäljningen i Sverige har halverats på fem år. Jag har också bidragit till nedgången eftersom jag köper mer än hälften av alla skivor utomlands. Varför ska jag betala 199 kronor på Folk & Rock, eller 159 kronor på CdOn när jag kan beställa skivan från Amazon.com (Amazon USA) för 120 kronor inklusive frakt?. Hur kan det komma sig att det nästan är halva priset för mig att köpa en CD från USA jämfört med svenska skivbutiker?

Hade CD-skivorna kostat 119 kronor hade jag köpt dom i svenska skivaffärer. Det kan tyckas snålt av mig, men jag sparar i genomsnitt över 500 kronor i månaden på att reta upp miljövännerna och koldioxida hem skivorna från USA och med posten hem till min lägenhet.
//
Emil

3 kommentarer:

Jacob Wibelius sa...

Jag stödjer din privatimport från USA! I övrigt vill jag påpeka att det är den olagliga fildelningen som tvingar skivbolagen att hålla priserna uppe.

Anonym sa...

Jacob Wibelius:
"I övrigt vill jag påpeka att det är den olagliga fildelningen som tvingar skivbolagen att hålla priserna uppe."
Och det är det som riskerar att döda dem...i varjefal de stora jättarna.

Henrik, liberal i Göteborg

Anonym sa...

Hur kommer det sig då att det var minst lika dyrt med skivor innan fildelning blev en folksport? Tyvärr håller inte era argument för prövning. Ni marknadsliberaler brukar ju gilla det här med att utbud och efterfrågan bestämmer priset. Om det nu visar sig att det inte finns någon efterfrågan på skivor som kostar 179 kronor och uppåt - då kan man väl inte fortsätta med denna prissättning av ren tjurighet, år efter år?