söndag 6 januari 2008

Dr Phil - ett vapen mot extremismen

Jag har precis läst ut boken Extremister av Magnus Sandelin. I boken försöker Sandelin förstå hur unga personer kan gå över gränsen och begå våld i politiska ideologiers namn.

En av de unga män som planerade och utförde attentatsförsöket mot den irakiska vallokalen i Kista i al qaidas namn, berättar att det var den amerikanske TV-doktorn Dr Phil som fick honom på andra tankar:

"Stockholmsresan blev en vändpunkt, säger Kenneth. Och det var faktiskt en bok av den amerikanske tv-psykologen dr. Phil som hjälpte honom att komma på andra tankar.

Boken gick ut på att ta ansvar för sina egna handlingar, och att man bara har ett liv och det är nu. Jag läste den när jag var i Stockholm och kände att jag måste ta tag i mitt liv och göra något annat. Vad håller jag på med? tänkte jag. Vad gör jag här nere? När jag kom hem igen så bestämde jag mig för att lägga allt det här bakom mig.
"

Det är stor konst. Dr. Phil - det hemliga vapnet mot all form av extremism. Kanske kan Dr. Phil få sällskap av den gamla rockgruppen Noice. De kan spela sin kampsång "Du lever bara en gång", med den tydliga slängen mot alla wanna-be martyrer: Du lever bara en gång och den gången e nu.
//
Emil

Inga kommentarer: