måndag 24 mars 2008

Björn af Kleen, åk tillbaka till fjollträsk

Det var länge sedan jag läste en så exotiserande text som den om Rödeby i dagens Expressen. Björn af Kleen har tagit på sig djungelhatten, läst på om de värsta brotten som hänt de senaste tvåhundra åren, och pratat med ett par orginal på orten. Vi är tillbaka till 1800-talet. Är de så här de lever utanför Stockholm, frågar sig af Kleen, och fnyser så att hela adelsträdet skakar. Bäst jag åker tillbaka till kakelugnen på Södermalm, tänker Björne.
//
Emil

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst kan man vara kritisk mot hans text. Men det kan man också vara emot ditt användande av ordet "fjollträsk".

Eftersom jag varit mycket i Stockholm kan jag konstatera att fördomen iofs stämmer delvis, att män oftare bejakar sina feminina sidor där och tvärtom att kvinnor bejakar sina maskulina sidor. För vi ha alla både maskulinga och feminina sidor. Det har jag, det har du Emil och det har Fredrik Reinfeldt. För att nämna några exempel.

Folk får givetvis vara hur traditionella eller otraditionella som de vill. Men det jag tycker är positivt med Stockholm är just att könsrollerna inte är lika viktiga som på många andra ställen i Sverige.

Sedan kan jag privat vara negativ ibland när jag är ute på gaydiscon i Stockholmoch många killar är "för stylade" vilket jag tycker är oattraktivt om jag ska hitta någon man att hångla med men det är väl en annan debatt. :-)

Även heterosexuella killar i Stockholm är idag ganska fåfånga och stylar sig. Det trenden existerar även i Malmö och övriga landet men det har kommit längre i Stockholm.

Vart vill jag då komma? Jo, att även om det inte är avsikten så används fjoll ibland slentrianmässigt som något negativt ord. Det sänder den signalen. Som i omklädningsrummet i fotbollsmatchen. Vadå du är väl en riktig man. Var fåfång men erkänn det inte, dölj det helst.

I recensioner förr i Sydsvenskan kunde man läsa om att Malmö är rockstaden och Stockholm fjollpopstaden. Ja, tyvärr var det så ofta. Tyvärr för Malmös del. För Malmö har inte presterat annat än halvdåliga grupper som Vilmer X som hyllats av sina lokala fans för att de sjungit på skånska. Men mycket andra framgångar för Malmöbanden har det sällan blivit. Förränn det senaste decenniet när Malmö blivit av med sitt machokomplex och blivit en trendigare stad.

Medan Stockholm presterat kommersiellt framgångsrika nya artister i princip varje månad de senaste 30 åren. Det hade nog varit synnerligen positivt om Malmö haft mer "fjollpop" och inte bara några låtsasmachogrupper som trott de varit coola.

Så skippa det där med fjollträsket. Jag vet att du nog bara använder ordet slentrianmässigt utan att fundera. För inte tror jag Emil att idealet för dig är någon kille med machokomplex.

Då får väl utlysa en tävling vad man ska använda för neggoord mot Stockholm istället.

Själv tycker jag att Stockholm är Nordens vackraste stad. Det kan jag säga utan problem. Men å andra sidan är jag trygg i min Malmöidentitet. Därför måste jag inte dissa Stockholm så ofta som vissa tycks göra. Malmö är nämligen bra. Stockholm och Malmö kompletterar varann.

Sverige är inte ett nollsummespel där varje framgång för Stockholm betyder någon försämring för andra delar av landet eller varje framgång för Malmö betyder mindre pengar för folk i övriga Skåne.

Kanske vi tom kan lära av varann. Malmös musikscen har ju blivit popigare eller i alla fall mindre ensidigt rockfixerad. Kan man sedan få Stockholm att acceptera en kontinental alkoholpolitik och dämpa sin förbudsiver så vore ju även det en framgång. Men där är vi inte riktigt än.

Bengt Held