tisdag 9 oktober 2007

Håller med Josefin Brink

Det hör verkligen inte till vanligheterna att jag håller med Josefin Brink (v), men i det här inlägget har hon många goda poänger. Jag såg "duellen" (snarare fikabodssamtalet) mellan Fredrik Reindfeldt (m) och Mona Sahlin (s) först när den gick som repris tidigt igår kväll. Tur var väl det - hade jag sett den kvällen innan hade jag nog somnat. Maken till tillrättalagd och trist debatt får man leta efter. Reinfeldt och Sahlin visade upp lika mycket personlighet som utspädd mellanmjölk. Fram trädde bilden av två partiledare som helt saknar visioner och som hellre administrerar det befintliga systemet än verkar politiskt. Sociala administratörer snarare än sociala ingenjörer som Johan Norberg så träffande beskrev dem.

Debatten kom att handla mycket om hundralappar som flyttar från ett system till ett annat eller från en grupp till en annan. Var finns den ideologiska aspekten? Ska vi verkligen avlöna 349 riksdagsmän och -kvinnor och en kader av kringpersonal, vars enda uppgift är att flytta runt våra pengar??? Skattesänkningarna på arbetsinkomst är till för att minska de negativa marginaleffekter som drabbar många som går från arbetslöshet till arbete. Reinfeldt hävdar att människors frihet ökar om de får en arbetsinkomst istället för bidrag/socialförsäkringar. Det är förvisso sant, men samtidigt är Alliansen inne och petar i så många delar av våra liv att det hade fyllt en bok om jag skulle skrivit ner alla ingreppen. Min uppfattning är att Reinfeldt och Alliansen enbart är för ökad individuell frihet om den syns i arbetslöshetsstatistisken (och i opinionssiffrorna).

//LibeRatio

Inga kommentarer: